Annons:
Etikettnyheter
Läst 3212 ggr
[Carpinus]
11/11/15, 7:39 PM

Sverige inför gränskontroll 12 november

Enligt SVT:s Rapport kommer Sverige att införa gränskontroller från och med kl 12.00 i morgon och tio dagar framåt, något som skall presenteras på en presskonferens ikväll klockan 20.00.  

Åtgärden sägs inte minska flyktingströmmen, men ger myndigheterna bättre uppfattning om vilka som passerar in.

Annons:
Ians
11/13/15, 4:03 PM
#1

Tror det är bra på alla sätt faktiskt!

Dels för att få en uppfattning av hur många som verkligen passerar gränsen i syfte att söka skydd här. Och det har alla något att vinna på även de som kommer! Det finns faktiskt människor utan skrupler som fångar upp en del av dem, med ganska tråkiga avsikter!

Har en godvän som jobbat en hel del med dem som kommer, och de ensam kommande barnen finns det "snälla farbröder" som väntar på!

De har fått köra bort dessa lite halvt ljusskygga varelser många gånger, även polisen har uppmärksammat problemet. 

Att fånga upp problemet redan när de kommer över gränsen och skydda dem från den typen av människor tycker jag är riktigt bra faktiskt!

 Så inte mig emot!

[Carpinus]
11/13/15, 7:44 PM
#2

Mycket hänger nog på hur Danmark kommer att göra. Min gissning är att de kommer att följa Sverige i spåren, och då återstår det att se hur Tyskland handlar. Är avsikten från vår regering att trycket på Sverige skall minska så är det nog ganska verkningslöst så länge det inte blir följdreaktioner från grannarna.

[Bermudas]
11/14/15, 9:25 PM
#3

#1 "Har en godvän som jobbat en hel del med dem som kommer, och de ensam kommande barnen finns det "snälla farbröder" som väntar på! De har fått köra bort dessa lite halvt ljusskygga varelser många gånger, även polisen har uppmärksammat problemet. " Usch det där är obehagligt.

Kille77a
11/15/15, 7:50 AM
#4

Bara bra att dom kontrollera alla som kommer hit. Kanske dags för Sverige att bli lite tuffare

[Nomen Nescio]
10/20/16, 11:41 AM
#5

"Kommunerna är redan nu på randen till uppror: "Vi passerar gränsen för vad som är möjligt för oss att klara av", skrev 23 moderata kommunalråd och oppositionsråd i ett brev till regeringen den 11 oktober. Några dagar senare gick SKL, Sveriges kommuner och landsting, ut med nödropet "kommunerna behöver andrum".

Samtidigt som detta händer kräver Aftonbladets ledarsida att den tillfälliga flyktinglagen rivs upp och att gränskontrollerna mot Danmark läggs ner. Sverige borde med andra ord återgå till den ordning som rådde under höstens kaotiska flyktingkris.

Aftonbladet verkar vara helt på det klara med att en ny flyktingvåg, stor som fjolårets eller större, kan nå Europa närsomhelst: "Läget i Turkiet är instabilt och flyktingströmmen därifrån kan öka", skriver man. I det läget vill man att Sverige ska locka med EU:s mest generösa flyktingpolitik och öppna gränser."---

"Aftonbladet vill [däremot]  ha ett jämlikt, starkt välfärdssamhälle. Senast i tisdags beklagade man att "det sociala skyddsnätet får allt större revor" och påminde om Tage Erlanders ord: "ett samhälle kan bedömas utifrån hur det behandlar sina svagaste".

Det går inte ihop. Det går inte att kombinera nyliberal gränslöshet med Erlanders välfärdssamhälle, där det finns ett solidariskt kontrakt mellan medborgarna och resurser nog att ta hand om dem som behöver hjälp - inklusive flyktingar, i uthållig omfattning. Det går inte ihop, oavsett vad hjärtat säger och vad nyheterna rapporterar om från vidriga krigshärdar. De senaste årens flyktingström till Sverige var ohållbar."---

"Den restriktiva flyktingpolitiken måste ligga fast för överskådlig tid. Allt annat vore huvudlöst."

http://www.expressen.se/ledare/se-upp-for-bladets-utopister-lofven/

Aniara14
10/20/16, 6:52 PM
#6

#5 "Det går inte ihop."

Nej, självklart inte, och det fattar ju varenda vettig människa med normal tankeförmåga. Det är bara dom hjärntvättade intelligensbefriade PK-idioterna som inte fattar det.

"Den restriktiva flyktingpolitiken måste ligga fast för överskådlig tid. Allt annat vore huvudlöst."

Tyvärr är den inte det minsta restriktiv. Enligt Migrationsverkets senaste prognos, sidan 5(54), beräknas det komma hit mellan 30000-50000 asylsökanden under 2016, och mellan 35700-77700 under 2017.

Och sen ska säkerligen var och en av alla dessa tiotusentals personer naturligtvis ta hit hela familjen och släkten också.

Och sen tillkommer dessutom alla dom som kommer hit och lever här utan att söka asyl, och alla dom som fått avslag på sin ansökan, men bara gått under jorden i väntan på allmän flyktingamnesti, alternativt att fyra år ska gå så att dom kan ansöka om asyl igen.

Så det där med "restriktiv flyktingpolitik" är bara falsk och löjlig PK-propaganda som enbart är avsedd att lura folk att tro att läget nu är under kontroll, och vi kan alla slappna av.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Nomen Nescio]
10/20/16, 7:43 PM
#7

#6 Ledaren nämner det faktum att det strömmar till människor även nu, så om du anser att det är just den som "PK-propaganda" så vill jag nog inte riktigt instämma.  Det går ju tyvärr inte att citera texten i sin helhet.

  Citat som ej fanns med i klippet: "Och gränserna är inte stängda i dag. Enligt Migrationsverket kommer totalt drygt 30 000 människor att söka asyl i Sverige i år. Det är samma storleksordning som årssnittet för perioden 2000-2014."--- (Stycket föregår avsnittet som börjar  "Den restriktiva…)

Och i jämförelsen med Aftonbladets förslag att _"den tillfälliga flyktinglagen rivs upp och att gränskontrollerna mot Danmark läggs ner" så är nog trots allt 30.000 nyanlända under ett år  (av vilka ett antal som ej har asylrätt kommer att få avslag) restriktivt. Men i jämförelse med ett totalstopp är det givetvis inte restriktivt.
_

Aniara14
10/20/16, 10:37 PM
#8

#7 Alla som påstår att vi numera har en "restriktiv flyktingpolitik" tillhör, enligt min mening, antingen den kategorin människor som har låtit sig luras, eller så tillhör dom kategorin PK-dårar, som medvetet ljuger och bedriver främlingsälskande invandringspositiv propaganda och lobbyarbete, för att det passar deras agenda.

"Men i jämförelse med ett totalstopp är det givetvis inte restriktivt."

Nej, precis, men det är just ett totalstopp, eller närapå, i många år framöver som skulle behövas för att någorlunda klara av att få ordning på allt det eländet som det alldeles för kraftiga invandringsöverskottet under så kort tid har ställt till med.

"(av vilka ett antal som ej har asylrätt kommer att få avslag)"

Tyvärr är det nog så att har dom väl kommit hit, så lär det inte bli så lätt att förmå dom att lämna landet igen. Många, kanske dom flesta, som fått avslag stannar kvar ändå, och polisen har inte resurser att göra nåt åt saken, tråkigt nog.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Nomen Nescio]
10/20/16, 11:51 PM
#9

#8 När det gäller tolkningen av restriktiv flyktingpolitik eller ej så finns det som sagt olika tolkningar, men att det är mer restriktivt nu än innan man införde gränskontrollen och skärpte lagarna är nog ett faktum. Annars hade det fortfarande kommit 180.000 (eller mer) om året istället för 30.000. Sedan har ju även andra länder också infört begränsningar, men det var när Sverige äntligen satte halvhalt som det fick effekter på fler håll.

I dagens läge är det lätt att sätta epitet på människor, vissa är "rasister", andra "PK-dårar",  kanske är det så, eller kanske är det saker som vi slänger ur oss under stridens hetta.  Som opinionsläget är inom media tror jag att man får vara tacksam över att det finns krafter som trots allt ifrågasätter beslut och uttalanden som görs från politiskt och medialt håll. I det här fallet protesterade Expressens ledarsida på sådant som skrivits på Aftonbladets. Jag tror inte att den som skrev ledaren varken är "lurad" eller "PK-dåre", utan någon som på goda grunder ifrågasatte de krafter i maktens närhet som vill öppna gränserna på vid gavel.   

Avslutningen är vi överens om, och det har jag skrivit rätt mycket om på annat hålliFokus.

P.S. För övrigt kunde man läsa nedanstående krönika på Expressens ledarsida för en dryg vecka sedan, något som jag uppmärksammade .

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-har-inte-stangt-gransen/

Aniara14
10/21/16, 12:58 AM
#10

#9 Ja, allt är ju relativt, brukar det ju heta. Dom som vill ha helt fri invandring, helst miljontals per år, tycker säkert att 30000-77700/år är som en liten försumbar rännil, men om man som jag och många andra vill ha totalstopp, eller näst intill, under mycket lång tid framåt för att ha en chans att ordna upp det nuvarande kaoset, då är 30000-77700 årligen fullständigt galet för många.

Angående uttrycket "PK-dårar" så kan jag inte komma på nåt mer passande för dom som vill ha tillbaka det ännu mer våldsamma inflödet som pågick förra året. Vi kan ju inte ens på långa vägar ta hand om alla dom 100000-tals som kommit redan vad gäller jobb, bostäder, skolor, svenskundervisning, psykvård, sjukvård, dagis osv. Att då ens tänka tanken på att vrida på kranen för fullt igen, det är rena rama galenskapen och inget annat.

Och just detta att det är vänsterfolket som alltid är dom som är mest positiva till massinvandringen, det tycker jag är det allra värsta och mest obegripliga sveket och förräderiet, för det är ju deras sympatisörer och kärnväljare som alltid drabbas värst när det blir ont om pengar, jobb, bostäder, socialvård, sjukvård, psykvård m m.

Och att det är F! (Feministiskt initiativ) som vill ha helt fri invandring är det allra mest obegripliga av allt, eftersom den helt överväldigande majoriteten av dom som kommer hit är ifrån kulturer med EXTREMT kvinnoförtryckande och antifeministiska attityder, åsikter, traditioner och sedvänjor.

"man får vara tacksam över att det finns krafter som trots allt ifrågasätter beslut och uttalanden som görs från politiskt och medialt håll." 

Ja, visst är det bra att dom ifrågasätter, men tyvärr är det alldeles för lite och alldeles för sent, enligt min åsikt. Borde ha skett för länge länge sen, av många fler och mycket mer kraftfullt. Då hade vi troligtvis aldrig hamnat i det besvärliga läget som vi är i nu.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Nomen Nescio]
10/21/16, 6:46 AM
#11

#9 Tycker att du gör det lite lätt för dig. Ledarskribenten hörde ju inte till de som vill ha tillbaka det tidigare inflödet eller vill vrida på någon kran för fullt, ändå placeras han/hon under rubriken "PK-dåre". Det anser jag är att generalisera på ett sätt som inte för debatten framåt. 

Jovisst, det är vänsterfolket som vill öppna flödet, men de finns som jag ser det på Aftonbladet, inte på Expressen. Jag tycker att speciellt GP men även Expressen (tillsammans med SvD)  hör till de få sansade ledarsidor vi har. På Expressen finns t.ex. Anna Dahlberg, som varnat för utvecklingen i minst lika god tid som någon av oss som vädrar våra åsikter här. Fi tror jag f.ö. inte har någon maktposition på någon av dessa ledarredaktioner.

Det är därför jag tycker att man bör ta emot varje lite ren tonträff som positiv istället för att vilja skjuta pianisten för att resten av orkestern spelar i otakt eller falskt. Skället anser jag att man kan spara till sammanhang där det är verkligt befogat. Nu har jag nog tyckt färdigt i den här frågan.

Aniara14
10/21/16, 10:51 PM
#12

#11 Tyvärr så tror jag att det har blivit en hel del missförstånd här, vilket ju är lätt hänt när man kommunicerar enbart genom text på ett internetforum, och dessutom med långa tidsförskjutningar mellan inläggen.

Nej, dessbättre tror/hoppas jag verkligen inte att varken F! eller vänsterfolket arbetar på Expressens ledarredaktion. Det jag skrev om dom hade inget med den länkade och citerade ledaren att göra, utan var bara min åsikt om dom rent allmänt.

Jag menar heller inte alls att den aktuella/e ledarskribenten ska placeras i facket "PK-dåre". Det ordet reserverar jag enbart för dom som verkligen förtjänar det. Inte heller tror jag att hen är en av dom som vill vrida på kranen och få tillbaka den tidigare våldsamma inflödesnivån. I så fall skulle hen ju självklart aldrig ha skrivit den ledaren med kritik mot Aftonbladets galna förslag.

Däremot tycker jag att hen tillhör den gruppen som protesterar alldeles för svagt och milt och dessutom för sent, kanske därför att hen åtminstone i viss mån länge låtit sig luras att tro att situationen egentligen inte är så allvarlig som den faktiskt är, men det är i så fall nåt som hen delar med väldigt många människor i det här landet, mig själv inkluderad.

Ja, jag håller absolut med om att Anna Dahlberg verkar ha bättre koll på läget inom detta området än många andra inom media, och dessutom inte är lika livrädd för att säga vad hon tycker heller.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[helga21]
10/22/16, 12:59 PM
#13

Sverige har bevilja över 60.000 PUT från årsskiftet i år. Om det är restriktivt vill jag veta vad som är generöst?

Annons:
[Nomen Nescio]
10/22/16, 1:58 PM
#14

#13 De 60.000 (källa?) har väl i huvudsak betats av från sådana som kommit tidigare? SvD skrev i mars i år: "Enligt Migrationsverkets prognos kommer de allra flesta som sökte asyl under rekordhösten 2015 att behöva vänta till 2017 för att få besked om uppehållstillstånd." Det innebär att de i huvudsakligen kommer från  den tidigare, generösa, tillämpningen.  30.000 är fortfarande generöst men restriktivare än 180.000. Expressens ledare handlade om nuläget, inte hur det varit tidigare i år med andra förutsättningar. 

Sedan är inte 30.000 ankommande i år liktydigt med 30.000 permanenta uppehållstillstånd.

[helga21]
10/22/16, 3:27 PM
#15

Här det är från facebook  och det var 94.000 PUT inte 60.000 som jag skrev!

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153787220460946&set=a.480819235945.272064.513315945&type=3&theater

[Nomen Nescio]
10/22/16, 3:35 PM
#16

Men fortfarande knappast sådana som kommit under nuvarande förhållanden (eller restriktioner om man vill kalla det så).

[helga21]
10/22/16, 3:52 PM
#17

Det är från 2016 -01 så jo det är det väl.

[Carpinus]1
5/2/17, 5:09 PM
#18

ID-kontrollerna i nuvarande form på färjor, tåg och bussar avbryts, istället skärps gränskontrollerna till att omfatta alla ankommande, enligt Ekot. Vad det i praktiken kommer att innebära för resenärerna återstår att se.

Gissningsvis är det EU som inte vill tillåta ännu en förlängning av ID-kontrollerna.

Källa.

[Carpinus]1
5/9/17, 8:00 PM
#19

#18 Regeringen öppnar för att återinföra kontrollerna på Kastrup och i Helsingör, eftersom tillströmningen snabbt ökar.

Källa.

[Hayabusa]
5/11/17, 10:34 AM
#20

"När Tobias Billström kräver en fortsatt åtstramning av flyktingpolitiken uttalar han självkritik också till andra delar av den politik han administrerade under åtta år. Han ser 2010 års etableringsreform som ett kapitalt misslyckande. Och han anser att han tydligare borde ha ifrågasatt hur FN:s Genèvekonvention uttolkats och att han borde förmått sina EU-kolleger att ta fram en ny internationell asyllagstiftning.

– Är det internationella ramverket som bär upp rätten att få söka asyl verkligen relevant i ett läge när konflikterna blivit mer lågintensiva? Idag är det svårt att se när en konflikt slutar och en annan börjar. Är det då rimligt med ett regelverk som byggts ut mer genom praxis än genom lagar?"

saxat från HD 10.05.2017

Annons:
[Carpinus]1
9/26/17, 11:57 AM
#21

"EU-kommissionen öppnar för gränskontroller även efter den 11 november.

Grunden för de fortsatta gränskontrollerna är risken för terrorangrepp.

Danska Jyllandsposten citerar ur ett mejl från EU-kommissionens talesperson Natasha Bertaud, som nu bekräftar möjligheterna."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/granskontroller-kan-bli-kvar-efter-terrorhoten/

[Göstage]
4/12/18, 9:11 AM
#22

"Sverige vill fortsätta med gränskontrollerna mot Tyskland och Danmark i ytterligare sex månader. Enligt regeringen är det nödvändigt för den inre säkerheten."---

SR

[strutter]
4/12/18, 9:37 AM
#23

Inte en dag för snart! Men tyvärr är det redan för sent…

[strutter]
4/18/18, 3:32 PM
#24

I deklarationsblanketten borde det finnas en ruta att kryssa i om man vill ha invandring överhuvudtaget.

Den rutan ska ni kryssa i, alla ni som vill ha hit dom. I och med det skulle ni sedan få betala mer skatt och på så sätt säkerställa  att både terrorister och andra får det gott och bra här i vårt land. 

Och vi andra då, som inte sätter något kryss? Ja, vi slipper åtminstone betala för dom…

Upp till toppen
Annons: