Annons:
Etikettnyheter
Läst 2545 ggr
Staffan
10/28/15, 12:38 PM

WHO varnar för processat kött

WHO har nyligen varnat för att processat rött kött riskerar att orsaka cancer.
Min gissning - och förhoppning - är att detta minskar vår stora köttkonsumtion.

En undran dock: Vad är egentligen "processat" kött?

// Staffan

Annons:
vallhund
10/28/15, 5:45 PM
#1

Allt kött som inte är rått o obehandlat. Fryst kött räknas inte som processat. Mänskligheten o planeten skulle må bra av att vi minskar köttkonsumtionen, speciellt av processade animalier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kasumi
10/30/15, 12:19 AM
#2

Bacon, korv etc. Mänskligheten, jorden OCH djuren skulle må helt fantastiskt utan både kött & mejeriindustrin!

Niklas
10/30/15, 5:20 PM
#3

#2: Det går väl inte att skylla riktigt allt dåligt i världen på kött-och mejeriprodukter? Visst skulle mycket förbättras men vi har problem på grund av helt andra saker också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Fillifjonkan60
10/30/15, 8:26 PM
#4

Håller med, mindre kött för djurens och miljöns skull. Köttindustrin är bara ett stort förbaskat djurplågereri! 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Kasumi
10/30/15, 9:20 PM
#5

#3 Djurindustrin själv ligger på hela 18% av växthusgasutsläppen medans alla transportmedel tillsammans ligger på 13%, så nej klart man inte kan skylla ALLT på den, men mycket! Det är med andra ord det största miljöhotet mot vår jord. Har du inte sett dokumentären Cowspiracy rekommenderar jag dej att kolla på den. Finns tillgänglig på Netflix och Netflix erbjuder första månaden gratis när man registrerar sej vare sej man varit kund innan eller ej. Säg bara upp det direkt efter du sett filmen så har du sett den helt gratis :)

Niklas
11/2/15, 11:49 AM
#6

#5: Den ligger redan på min titta-lista på Netflix. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Stallmima
11/2/15, 9:31 PM
#7

Tur man gått över till att vara vegetarian då  😃

Record
11/6/15, 10:45 AM
#8

Processat kött är för mig som konsument när fabrikanten trycker in socker/salt-lake för att på ett billigt sätt öka vikten på förpackningen.

Eller kanske när veganer misshandlar sin kropp, genom fel proteiner. 🤔

Namiko
11/6/15, 1:42 PM
#9

#8 Vad har veganer med processat kött att göra?

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Record
11/7/15, 11:23 AM
#10

#9

Genom proteiner från växtriket, leder till B12 brist.

Namiko
11/7/15, 12:42 PM
#11

#10 Okej? Jag ser fortfarande inte kopplingen mellan vegetabiliskt protein och processat kött.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Record
11/7/15, 11:10 PM
#12

#11 Namiko

Där ser du hur det fallerar i brist på B-vitaminer från processat kött/vegmat.

http://www.kostdemokrati.se/snabbanyheter/2015/11/06/bor-man-undvika-antioxidanter-debatt-8-nov-i-goteborg/

tlover
11/9/15, 10:18 PM
#13

Jag undrar om forskningen skulle visa annat om det processerade köttet skulle ha varit processerat hemma med allt vad det innebär i skillnader och likheter.

l'm back

Annons:
Record
11/9/15, 10:32 PM
#14

#11

Ser du fortfarande inget samband mellan "Kött" o "Vegetarisk kött".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tofu

Namiko
11/10/15, 9:31 AM
#15

#14 Så du pratar om produkter som används som köttersättning/köttimitation nu? Svårt att veta när du pratade om vegetabiliskt protein tidigare. Visst, köttimitationer är väl ganska likt processat kött, men nu handlade diskussionen just om processat kött, inte köttimitationer.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Gronstedt
11/10/15, 9:58 AM
#16

Jag undrar framför allt hur man kunnat fastslå att det är köttet som är skadligt och inte processningen.

Record
11/10/15, 11:03 AM
#17

#16 Grönstedt

Givetvis får man se helheten, o-processat, vegetabiliskt "kött". Rent skall det vara.

Hade aldrig köpt "Grönsteds" på bolaget i så fall. 😃

Fillifjonkan60
11/11/15, 5:35 PM
#18

Jag är glad att jag inte äter kött sedan många år tillbaka, men kallar mig inte vegetarian då jag äter fisk ibland, samt mejeriprodukter.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: