Övrigt

Vintertid på söndag

2015-10-23 12:55 #0 av: [Carpinus]

På söndag är det vintertid, så vi är väl några som på lördag kväll drar oss till minnes om klockan skall ställas fram eller tillbaka. Vissa "ser tillbaka på sommaren", medan andra "ställer tillbaka sommarmöblerna". Oavsett vilket knep man använder så skall klockan alltså ställas tillbaka för att man skall förbli i fas med omgivningen.

Anmäl
2015-10-23 17:29 #1 av: [Ruffsetuss]

Och i ofas med sin dygnsrytm 😳

Anmäl
2015-10-24 08:50 #2 av: [Carpinus]

#1 För min del så återgår dygnsrytmen till det normala. Det är värre på våren och sommartidsomställningen...

Anmäl
2015-10-24 20:11 #3 av: Ford -57

D värsta e ju att omställningen ska göras Kl. 03.00, men man får ställa väckaren, frågan e var man ska ställa denSkämtar

Anmäl
2015-10-24 20:25 #4 av: [Carpinus]

#3 "Det blir alltid värre framåt natten", som det heter...Somnar

Anmäl
2015-10-25 04:42 #5 av: [Angelic]

Ogillar i allra högsta grad tramset med att ändra på tiden. För mej tar det 2-3 veckor att komma i ordning igen efter varje ändring. Sen är jag morgonmänniska och vill ha ljuset då. Som det är nu berövas jag en ljus vårtimme som jag så väl behöver för att må bra.

Anmäl
2015-10-25 10:35 #6 av: Niklas

Jag tycker att det är skönt att inte behöva tänka så mycket på det längre. Alla klockor ställer sig själva och går rätt när vi vaknar.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2015-10-25 10:38 #7 av: [Carpinus]

#6 Jag lever i ur-tiden! Ställde om nio klockor igår...

Anmäl
2015-10-25 10:42 #8 av: Ulla

Nu är jag pensionär, men när jag jobbade var det skönt att det fortfarande var ljust ute och litet kvar av dagen när jag kom hem.
Förresten, var det vintertiden som var den ursprungliga och sommartidsändringen det nya eller...?

Sajtvärd för Keramik ifokus

Anmäl
2015-10-25 10:47 #9 av: [Carpinus]

#8 Ja, det kallas ju även "normaltid" det vi nu gått tillbaka till.

Anmäl
2015-10-26 18:28 #10 av: Farwuq

Jag ogillar i högsta grad "Normaltiden". Sommartiden är inga problem att gå över till.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-10-28 21:53 #11 av: Stallmima

Gillar inte hattandet med att ställa om tiden, nu på vintern borde det vara ljust på kvällen anser jag. Vilken av "tiderna" är den normala innan påfundet med sommar/vintertid?

Anmäl
2015-10-29 06:37 #12 av: Farwuq

Den normala är den vi har på vintern, den heter "normaltid".

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-10-25 13:44 #13 av: [Nomen Nescio]

Dags igen:

"30 oktober är det vintertid, alltså normaltid, och det innebär att det blir mörkare en timme tidigare på eftermiddagen. Men bara för att vintertiden är normaltillståndet betyder det inte att det är rätt, tycker bland annat Mathias Sundin (L), riksdagsledamot.

Nästan varje år motionerar riksdagsledamöter för att införa sommartiden som normaltid och slopa vintertiden helt. Miljöpartiet är det enda partiet som säger att de har frågan som partilinje. I år verkar politikerna extra trötta på mörkret och fem motioner har lagts – fler än på hela 2000-talet.

Sömnforskaren Christian Benedict vid Uppsala universitet tror inte att tidsändringen påverkar oss nämnvärt, i alla fall mycket mindre än den omställning många gör varje vecka i skarven mellan helg och vardag. Däremot blir det viktigare att försöka vara aktiv."---

TT

Anmäl
2016-10-25 18:45 #14 av: Stallmima

Hoppas "makthavarna"  till denna urdumma omställning av klockan går tillbaks till vanlig tid, alltså inte hålla på att ställa fram och tillbaka

Anmäl
2016-10-25 19:11 #15 av: Farwuq

Normaltid på söndag, nu ska man plågas igen.
Jag föredrar sommartid, den stämmer bättre med min rytm.

Tummen upp Sol

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-10-25 23:18 #16 av: Tarotstollan

Hurra, äntligen rätt tid!PartajarRegnbågeMåneStjärnorSkrattar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-10-26 11:52 #17 av: Farwuq

Om en ny - stabil - tid införs för centrala Europa, så är det GMT +2 som det diskuteras och motioneras om i parlamenten.

Det var missnöjet med GMT +1 som var anledningen till att sommartid infördes.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-10-26 12:54 #18 av: Ghosthunter

Ja, sommartid är mycket bättre.....det håller jag med dig om, draken!Tummen upp

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.