Annons:
Etikettprovocerande
Läst 1551 ggr
Staffan
2015-10-19 14:04

Clowner välkomnar flyktingar

"Två stycken clowner från Luleå Stassteater är på plats vid Luleås tågstation för att välkomna flyktingar som kommer med tåget från Stockholm vid lunchtid. Tanken bakom detta är att de ska känna sig välkomnade. Clownerna heter Siri och Sigrid."

» Norrbottenskuriren.se

Jag undrar om det verkligen är en bra idé att ta emot flyktingar på det sättet. Risken kanske finns att det skrämmer eller provocerar någon.

// Staffan

Annons:
Niklas
2015-10-19 14:13
#1

Jag kan inte riktigt se att det är en bra idé. I och för sig beror det väl på vad de gör. Om det är en föreställning i syfte att underhålla kanske, men om de bara tar emot flyktingar skulle jag tycka det vore bättre om det var "riktiga" människor som gjorde det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2015-10-19 15:32
#2

Jösses, två clowner tar emot flyktingar? Hmm…samtidigt som den danska filmen "Klovn  the Movie" är bannad i Sverige. ur går det ihop? 😉

Hur känner ni att ni blir mottagna i Sverige?

- Åt helvete. Vi skickade vår första film till Göteborg Filmfestival. Den kom tillbaka med ett meddelande om att de inte ville ta emot eller visa filmen, vi var heller inte välkomna dit, säger Casper Christensen.

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/video-casper-og-frank-forvist-fra-sverige

Tride
2015-10-19 15:48
#3

Konstigt sätt. Flyktingar är väl trötta intill utmattning och behöver lugn och ro. Clowner kan både skrämma och roa. Men är det underhållning nyanlända flyktingar mest behöver? Lugn och ro. 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Alex
2015-10-19 16:05
#4

Jag hade hoppat på tåget tillbaka till Stockholm! 😃

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Ruffsetuss]
2015-10-19 16:19
#5

#4 👍

[Carpinus]
2015-10-22 13:31
#6

Aftonbladet idag : "En grupp artister från Clowner utan gränser kom nyligen hem från Lesbos och Kos, där de uppträtt för flyktingbarn. ”Otroligt betydelsefullt”, säger generalsekreterare Jennifer Vidmo till Aftonbladet.

Kanske är jag blasé, men min första reaktion är att det låter roligt att en organisation av den typen håller sig med en generalsekreterare. Den andra är att konstaterandet "otroligt betydelsefullt" känns som en aning överdrivet. 😜

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-22 13:34
#7

#6 Med all respekt - jag vill inte förringa någons goda vilja, men det behövs nog lite mer än så för att göra skillnad. Den största effekten är kanske den som clownerna själv får?

[Carpinus]
2015-10-22 13:36
#8

#7 Gjorde nog samma reflektion!😉 Fast många av barnen på bilderna ser ju onekligen ut att ha kul, så kanske…

Niklas
2015-10-22 15:51
#9

#6: Att uppträda för barnen tror jag gör nytta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]
2015-10-22 16:07
#10

#9 Det kan säkert vara så! Det jag värjer mig emot är att hela artikeln med tillhörande bilder påminner lite om betald annonsplats, i en propagandistisk och okritisk stil som inte var så vanlig förr, men som på sistone förekommit allt oftare. För säkerhets skull avslutar man artikeln med upplysningar om hur man stödjer organisationen.

Dock har ju redan konstaterat barnen ser ut att ha kul på de bifogade bilderna, så lite nytta tror jag säkert det gjort för dem. Liksom artikeln gjort för organisationen Clowner Utan gränser, som ju är beroende av intäkter i likhet med alla andra ideella och affärsdrivande organisationer. Inget fel i det, men jag tycker reklam skall vara reklam och nyheter nyheter i kvällspressen.

Upp till toppen
Annons: