Annons:
Etikettför-eller-emot
Läst 2367 ggr
Staffan
2015-10-13 12:55

Ska vi gå med i Nato?

Tycker du att Sverige bör gå med i försvarsalliansen NATO eller inte?

Annons:
Staffan
2015-10-13 14:13
#1

Jag röstade nej då jag inte tror att det är nödvändigt utan faktiskt snarare ökar spänningen gentemot Ryssland. Går vi med i Nato förstår jag (faktiskt) att Ryssland känner sig tvingade att öka den militära närvaron i vårt närområde.

Vad tror du?

[Carpinus]
2015-10-13 14:27
#2

Jag tror inte Sverige har några utsikter att hålla sig utanför en storkonflikt mellan Ryssland och Nato - den här gången skulle knappast någon "neutralitet" rädda oss! Samtidigt är det försent att påkalla NATO-stöd när ryssen väl står på farstutrappan, så jag fastnade för medlemskapsalternativet.

Möjligen skulle ett maktskifte i Ryssland kunna medföra avspänning, men risken är stor att militären flyttat fram sina ställningar tillräckligt under Putins regim så att de nu inte kan fås att ta några steg bakåt, oavsett vad Presidenten heter…

Staffan
2015-10-13 14:40
#3

Har respekt för den åsikten också.

Jag tror iaf att vi har störst chans att slippa krig om vi står utanför Nato. Har mycket svårt att tro att ryssland skulle ge sig på oss utan anledning.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-13 14:48
#4

Att gå med Nato betyder inte automatisk krig utan det är en trygghet. Sverige i dag kan inte försvara sig.

Staffan
2015-10-13 14:51
#5

#4 Jimmy

Jag ser det inte som en trygghet utan som mer troligt att det kommer bli problem.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-13 14:55
#6

#4 Staffan vilka problem då? Ukraina är inte med i Nato och anfalls just nu av Ryssland och tvingas freda sig själv och förlorat Krim. Både våra grannar Danmark och Norge är med Nato så även Finland troligen snart. 

FN kan inget göra om Sverige blir militärt angripen.

Annons:
Staffan
2015-10-13 15:09
#7

#6 Jimmy

Krim skiljer sig från Sverige tycker jag. Dels så har det fram till relativt nyligen tillhört Sovjet och dels var/är om jag inte missminner mig runt 90 procent av befolkningar ryssar, som talar ryska, och som ville tillhöra Ryssland. Tog den ukrainska ledningen hand om dem på ett bra sätt? Jag vet inte men gillar inte att bara lyssna på den amerikanska/svenska versionen av vad som hänt.

Andra problem vi kommer få är att vi tvingas in i olika konflikter runt om i världen utan att själva kunna avstyra det.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-13 15:39
#8

#7 Skulle det bli ett krig här i närområdet kommer Ryssland säkra Åland eller Gotland för kunna ställa ut BUK och sjömålsrobotar då dom båda öarna ligger strategiskt viktig i Östersjön med dom kan Ryssland behärska hela Östersjöområdet,

Detta är något som både ÖB och försvarsanalytiker har sagt flera gånger. 

Det är därför man nu väljer att lägga ett mekaniserat skyttekompani på Gotland.

Staffan
2015-10-13 15:42
#9

#8 Jimmy

Du (och ÖB och olika försvarsanalytiker) får gärna spekulera.
Jag tror i alla fall att det är bättre att inte gå med i NATO.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-13 15:47
#10

#9 Svenska folket säger ja just nu till Nato och ja sidan växer och ser det som en trygghet, jag ser det som en tidsfråga innan nuvarande eller nästa regering kommer gå med Nato.

Staffan
2015-10-13 15:49
#11

#9 Jimmy

Och jag fortsätter hoppas att det inte blir så.

[Jimmy.L]
2015-10-13 15:57
#12

#11 Staffan låt oss backa till Påsken 2013 Ryska bombplan övar kärnvapenanfall mot Sverige.

_"– Piloterna på de ryska bombplanen fick via radiokommunikation klartecken att använda kärnvapen, uppger en insatt källa till Expressen."
_

Som vi alla vet är Sverige inte ett Natoland ändå övas det kärnvapenanfall mot oss!

Så spolar vi fram bandet till nutid sommaren 2015 Ryssland övar på att inta Gotland.

Skall Sverige låta sig vika sig för främmande makt eller ska vi själva bestämma hur Sverige ska sköta sitt försvar?

[Hayabusa]
2015-10-13 16:11
#13

Svår fråga att svara på. Förhoppningsvis kommer vi aldrig i ett läge där det är en frågeställning.

Annons:
Emo
2015-10-13 16:49
#14

En fråga det är svårt att svara på. Det finns för många faktorer vi inte känner till och därför blir svaren bara gissningar. Jag gissade också!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Zachapacka]
2015-10-13 18:57
#15

Jag tycker Sverige bör hålla sig utanför. Det skulle bara öka spänningen till till exempel Ryssland. Man bör hålla sig borta från krig, :P

Mirinda
2015-10-13 23:26
#16

Jag valde också nej. Jag tycker att det räcker med redan existerande samarbete.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[ludden]
2015-10-14 15:06
#17

#7 Det är en myt som cirkulerar bland nejsägare till Nato att vi skulle bli indragen i fler konflikter vid en medlemskap. Artikel 5 i Nato säger om ett land blir angripet ska övriga Natomedlemmar ge sådant stöd som anses nödvändigt, militärt stöd behöver inte vara nödvändigt med andra ord.

Staffan
2015-10-14 15:46
#18

#17 ludden

Det är väl det som är hela poängen med att vara med i försvarsalliansen?
Annars finns det enligt mig ännu mer som talar för att stå utanför.

// Staffan

[ludden]
2015-10-14 15:53
#19

#17 Nato är inget krigshetsare eller att vi måste delta i krigen vid Mellanöstern. Varje land väljer helt själv hur mycket man vill delta. Varken Norge eller Danmark deltar i Bombningen av IS. 

Hur ser du på att Ryssland kommer bomba oss i ett krig även om vi står utanför Nato efter som vi övar med Nato och i Rysslands ögon är vi redan ett Natoland?

Emo
2015-10-14 16:18
#20

Vad tror (vet) Ryssland om oss?

Kommer ni ihåg Catalinan och DC3:an ?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[ludden]
2015-10-14 16:23
#21

Rysk propaganda är nu som under kalla kriget man kör väldigt mycket propaganda i TV och i tidningar, vissa går på det medans vissa inte gör det. Alla biståndsorgan i Ryssland som betalas av utländsk hjälp betraktas som spioner.

Staffan
2015-10-14 16:51
#22

#21 ludden

Vilka ryska kanaler tittar du på? 

// Staffan

penke
2015-10-14 17:22
#23

svarade nato Nej!

i hur många länder har nato militäbaser
och i hur många har ryssland det ?
i hur många krig/konflikter har usa varit aktivt inblandade i senaste --10 åren
och hur ..många har ryssland .. ?
(oki, usa/nato bombar/ skickar bara drönare för fredens skull)

  dsv.. vem är aggresivast,… ?

det vore mer stabiliserande för freden om Sverige lierade sig med ryssland,
 så inte Natoländerna Danmark/Sverige blockerade ryssland flottas passage till atlanten
(för läänge sedan hade Danmark den ..blocken, alla som ville segla förbi, fick betala dansk tull/skatt)

det handlar även krim om, liksom rysslands passage genom Bosporen
snöpa ryska flottan genom stänga in dem i svarta havet och östersjön

   penke

Emo
2015-10-14 18:20
#24

Vet någon här om det fortfarande finns radiokanaler, som sänder på svenska från öststaterna? Det var så intressant att lyssna på dem på 50-talet och jämföra med informationen här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[ludden]
2015-10-14 18:23
#25

#21 Jag följer säkerhetspolitiska händelser och det är inte svårt att följa med vad som skrivs och hur dom förnekar inblandningen av nerskjutningen av MH17 och att man förnekar inblandningen i Ukraina. I FN la man fram bilder på ryska stridsfordon som används enbart i Ryssland. Det ryska svaret soldaterna är på semester. Ryska soldater som stupar i Ukraina hålls hemligt och mödrar till dom hotas till livet för dom berättar sanningen. 

#23 Ryssland har varit i Afghanistan, Tjetjenien, Georgien och nu i Ukraina och Syrien.

Staffan
2015-10-14 18:26
#26

#25 ludden

Enligt min mening kommer det lika mycket lögner från USA/Nato.

Vi får helt enkelt vara eniga om att vi är oeniga… :)

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-14 18:35
#27

#22 Staffan hur kan du ha missat vad som händer i Ryssland?

http://www.sydsvenskan.se/varlden/svenskt-kiss-och-bajs-putins-propagandavapen/

Denna dokumentär var gripande bör ses.

http://www.svt.se/dox/soptippens-barn

I ett tal inför Rysslands säkerhetstjänst FSB nyligen resonerade Vladimir Putin kring aktuella hotbilder mot landet. Han hävdade bland annat att västliga säkerhetstjänster aktivt försöker destabilisera Ryssland med hjälp av inhemska ideella organisationer.

https://ryskarattigheter.wordpress.com/2015/03/31/putins-attack-mot-manniskorattsforsvarare-alltmer-aggressiv/

Sverige har aldrig nämnt Ryssland förra höstens ubåtsjakt ändå säger Ryssland det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19860116.ab

Ryska troll på nätet.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

Den ryska regimen förnekar ihärdigt att ryska soldater strider i Ukraina. Soldatmodern Ella Poljakova är av en annan åsikt och har kallat Rysslands agerande för en invasion. Men att sätta sig upp mot Putin är inget som görs ostraffat. Amnesty Press har träffat Ella Poljakova.

http://www.amnestypress.se/artiklar/reportage/25729/soldatmodern-som-vagade-tala-ut-om-ryska-soldater-/

Ryssland hotar Sverige

http://www.expressen.se/nyheter/ryskt-hot-om-sverige-skulle-ga-med-i-nato/

Annons:
Staffan
2015-10-14 18:54
#28

#27 Jimmy

Jag gissar att du tycker det är provocerande men jag ser tyvärr mycket av vad som skrivs om Ryssland som propaganda mot landet.

Som ett exempel kan jag ta den sista länken i din lista:

- "Det är uppenbart att ett svenskt medlemskap i Nato skulle få militärpolitiska och utrikespolitiska konsekvenser som skulle fordra motåtgärder från rysk sida, säger Maria Zacharova."

Vad är det som är konstigt med att Ryssland känner sig hotade ifall Nato flyttar fram sina linjer? Det är ju självklart att Ryssland måste ta hänsyn till det vid utformningen av sitt eget försvar.

Jag förstår inte nyheten.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-14 18:57
#29

#23 Varför skulle vi bli allierad mot ett land som övar kärnvapenanfall mot oss och hotar Sverige med krig. Det finns inga mänskliga rättigheter i Ryssland om du öppet kritiserar Putin riskerar du fängelse eller bli dödad vilket flera blivit.

Kika på denna video i den tvingas Ukrainska soldater äta tygmärket från sin uniform senare klädde man av krigsfångarna och tvingade dom springa gatlopp medans folk misshandlade dom.

http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/separatister-fornedrar-ukrainska-krigsfangar/

Det sitter även en kvinnlig Ukrainska stridspilot i Moskva fängslad allt detta är mot Genèvekonventionerna som Ryssland har skrivit under att följa vilket dom inte gjort det är mycket allvarligt!

[Jimmy.L]
2015-10-14 19:07
#30

Staffan se mitt inlägg ovan om Genèvekonventionerna.

Detta är en film från Ryska myndigheter och är en ren propaganda hur man tog Krim.

https://www.youtube.com/watch?v=QFVZr5U1TC4

Visst du att det fanns ett avtal mellan Ukraina och Ryssland där Ukraina sa nej till kärnvapenrobotar efter Sovjets fall mot att Ryssland inte anföll dom? Samt Ryssland fick hyra flottbas på Krim.

Avtalet har Ryssland brutit man begår även krigsbrott mot civila på Krim som har Ukrainska rötter.

Staffan
2015-10-14 19:07
#31

#29 #30 Jimmy

Det har säkert hänt en massa skit i Ukraina - utförda av båda sidor.
Du måste dock ha klart för dig att det är inte vackrare när den amerikanska armén är i farten. Om du vill kan jag gräva fram en massa skit om vad USA:s soldater gjorde nere i till exempel Irak?

Jag säger inte att jag uppskattar hur Putin styr i Ryssland, jag säger bara att jag inte tycker att vi Sverige bör gå med i NATO och därmed bli en del av den alliansens affärer.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-14 19:16
#32

#31 Självklart beter sig USA illa med i konflikter det har jag aldrig förnekat eller kommer stödja krigsbrott mot civila eller soldater.

Staffan enkla frågor:

Har USA hotat Sverige med krig för att vi inte går med Nato? -  Nej

Har USA övat anfall mot Sverige med Kärnvapen? - Nej

Har Ryssland övat kärnvapenattack mot Sverige? - Ja

Har Ryssland hotat med krig om vi går med Nato? -Ja 

Vilket land är störst hot mot Sverige tycker du Staffan som hotar med krig och kärnvapen?

Staffan
2015-10-14 19:36
#33

#32: Nu gör du själv misstaget att förvränga information för att bevisa en tes. Ryssland har inte alls hotat med krig om vi går med i NATO. Ryssland har sagt att ifall vi går med i NATO så kommer de vidta åtgärder.

Ur artikeln du hänvisade till tidigare:
"Putin påpekade att det i så fall får följder, att Ryssland blir tvunget att vidta svarsåtgärder på det militära planet och omorientera våra styrkor och missiler."

Det går alltid att gräva i media och peka på lite olika exempel för att göra en poäng. Det fanns till exempel en artikel på DN.se häromdagen där man kunde läsa att USA är det land som kränker det svenska luftrummet mest.

"Något överraskande visar det sig att USA är det land som kränkt Sverige mest under femårsperioden: sju gånger mot Rysslands sex. Huvud­delen av våra grannländer är i dag med i Nato som efter Rysslands ­annektering av Krim utökat sin baltiska incidentberedskap där olika allierade löser av varandra. Tolv av 16 kränkande länder är Nato­länder." (artikeln på DN.se)

Jag tror inte alls Sverige riskerar bli attackerat av Ryssland. Däremot tror jag vi bidrar till att öka spänningarna om vi går med och därigenom flyttar fram NATOs positioner.

Det största hotet mot Sverige om du frågar mig handlar om religiös extremism.

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-10-14 19:55
#34

#33 Gäller att man hänger med i säkerhetspolitiken.

"Ryssland bedriver förberedelser för krig eller hot om väpnat våld mot Sverige, enligt säkerhetspolisen."

http://www.svd.se/sapo-varnar-for-ryska-krigsplaner

Visste att senaste rapporten om kränkningar skulle komma upp och frågar dig igen?

Hur många kärnvapenanfall genomförde USA?

Säpo anser det finns ryska hot mot Sverige även den Svenska regeringen ser det har dom fel och i så fall hur då? 

Regeringen sa idag att säkerhetsläget i vårt närområde är försämrad hur kan dom ha fel?

Annons:
Staffan
2015-10-14 20:26
#35

#34: Jodu, jag hänger med.

Vi får stanna där, vi tycker uppenbarligen olika. 

// Staffan

Nian97
2015-10-15 00:28
#36

Jag är kluven i frågan, faktiskt…
Egentligen tycker jag att Sverige borde vara neutralt, men så nedrustat som vårat försvar nu är, så skulle vi väl typ kunna skydda en medelstor stad i en vecka, om vi har tur. Dock gillar jag inte riktigt idén med att vi tvingas ha andra länders kärnvapen hos oss, och kan bli indragna i andra länders problem över lag. Hmm…Svårt dilemma…

[Jimmy.L]
2015-10-15 07:52
#37

#36 Vi tvingas inte ha kärnvapen i vårat land det har varken Danmark eller Norge som är Natomedlemmar.

Som #17 nämner finns det regeln Artikel 5 hos Nato 

Artikel 5

"Den Nordatlantiska pakten förpliktar Natoländerna till samarbete och ömsesidigt bistånd i en situation där ett eller flera medlemsländer utsätts för anfall. Enligt artikel 5 förbinder sig varje medlemsland att utifrån sina resurser hjälpa de medlemsländer som blivit utsatta för ett anfall. Förutom tillgripande av militära medel kan det röra sig om politiska åtgärder som kan tvinga ett hotfullt land att ändra sin politik. Varje medlemsland bestämmer självständigt enligt det nationella beslutsförfarandet vilken typ av hjälpinsats man kan bidra med och hur omfattande den ska vara."

Är Ryssland ett hot mot Nato?

Nato ser Ryssland som en partner, inte som ett militärt hot. Nato har som mål att via samarbete främja en förutsägbar och konstruktiv extern verksamhet i Ryssland samt att stödja den interna demokratiska utvecklingen i landet.

http://www.finlandnato.org/public/default.aspx?nodeid=34909&contentlan=3&culture=sv-FI#Vadbetyderartikel5

Honestyisdead
2015-10-15 12:49
#38

Jag är kluven men lutar mest åt att stanna utanför Nato.

[ludden]
2015-10-24 17:00
#39

#26 Denna artikel beskriver att Gotland har sjömålsrobotar det finns ett fel och det är bilden titta på bilden noga sen kolla andra länken.

Artikeln

http://m.sputniknews.com/military/20150716/1024701419.html

Andra länken

https://sv.wikipedia.org/wiki/Robot_08#/media/File:Kustrobot_08.JPG

Ett museum föremål är alltså militärt upptrappning på Gotland som man skriver om.

[Jimmy.L]
2015-10-29 13:54
#40

#39 Denna är med bra som beskriver rysk propaganda mot Sverige.

http://digital.di.se/artikel/blogg-sa-har-beskriver-den-ryska-propagandan-sverige#

Eine
2015-10-29 14:10
#41

Nej vi ska inte gå med.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
[Bermudas]
2015-10-29 16:24
#42

Säger nej.

[Nomen Nescio]
2016-06-06 10:20
#43

Debatten dog ut i oktober, men här är två debattinlägg som kom i januari och som speglar åsiktsskillnaden i frågan.

"Låt inte rysskräcken hindra oss att gå med i NATO". DN debatt 6 januari.

"NATO större hot än Putin", Aftonbladet kultur 15 januari.

vallhund
2016-06-06 13:09
#44
Magi-cat
2016-06-06 14:06
#45

Vi ska - för säkerhetens skull - inte gå med i NATO!

Thage G Peterson, f.d. försvarsminister: 

"Rysskräcken har tagit överhand. Nato-anhängarna eftersträvar att nya militära gränslinjer dras genom vår kontinent. Vår historia och våra erfarenheter lämnas åt sidan och kastas på skräphögen. Bortblåsta är de goda erfarenheterna av neutralitet och alliansfrihet. Är vi svenskar verkligen så historielösa?"

"Vi är i dag inne i en ond tid med krigshets och en olycksbådande väntan på krig. I stället för att tala om freden, så är det krig man talar om. I stället för att kalkylera med fredliga konfliktlösningar, så är det lösningar genom krig det spekuleras om. Inte sedan andra världskrigets slut har motsättningar och hot varit mer på tapeten än nu. Man anstränger sig till och med för att upplysa mänskligheten om att militära övningar sker med skarp ammunition, så att skrämselvärdet blir tyngre. Jag upplever att EU:s konflikt med Ryssland har gått så långt att man inte längre kan föra en normal dialog. Man borde sätta sig ner och fundera över vad som har gått snett i relationerna."

"Alliansfriheten har för Sveriges del aldrig varit ett självändamål. Alliansfriheten är ett medel för att trygga vårt lands säkerhet. Målet är att Sverige ska vara neutralt om krig skulle bryta ut i vår närhet. Att gå med i Nato är inte bara en formalitet som många tror. Vi är ju redan där, säger en del. Men nu gäller det neutralitet eller inte. Alliansfrihet eller inte. Självständighet eller inte"

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20984299.ab

Tur att det finns folk som tänker…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghostbuster_99
2016-06-06 16:56
#46

Vår stora granne i öst har alltid varit glad i krig. Det är dags att sluta blunda för sanningen och gå med i NATO.

[Carpinus]1
2018-01-14 10:35
#47

En svängning har skett i frågan om NATO-medlemskap bland allmänheten enligt en färsk opinionsundersökning inför årets Folk & Försvar - nu är det fler som är för medlemskap än emot. Det är en snabb förändring som skett inom loppet av bara ett år.

"En ny mätning från Aftonbladet/Inizio visar att stödet för ett svenskt medlemskap ökar. 43 procent av svenska folket vill att Sverige ska vara medlem i Nato medan 37 procent är emot. 20 procent svarar ”vet ej”.

Det innebär att det skett en förändring jämfört med för ett år sedan, då mätningen också gjordes. Då var det något fler, 42 procent, som ville att Sverige skulle stå utanför än de som ville gå med, 37 procent."---

                                                                                              .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/1k7jml/stodet-for-svenskt-medlemskap-i-nato-okar

Upp till toppen
Annons: