Annons:
Etikettnyheter
Läst 1157 ggr
Ulla
2015-10-09 01:10

Medicin mot MS

Jag tittade litet förstrött på nyheterna i tv och såg att det kommit en medicin mot MS som tydligen verkar fungera. Eftersom både jag och min man har MS  i släkten så skulle jag gärna vilja veta litet mera. Någon som såg inslaget och kan berätta mera? Själv kan jag inte hitta det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-09 02:22
#1

Googla på MS klicka på nyheter så hittar du artiklar om det

Ulla
2015-10-09 09:38
#2

Tack! Jag hittar en hel del att läsa om MS, men kanske inte det jag tänkte på. Av det lilla jag hörde så verkade det som om det var någon helt ny medicin. Kanske var det en med några år på nacken som också visat sig hålla i längden? Bra oavsett.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Leramani
2015-10-09 09:48
#3

Det finns ett kroppseget hormon som sätter stopp för MS- skoven,  endocannabid,  som man kan framställa genom extrahering ur cannabis, (det är inte den delen som gör folk höga, utan ett annat ämne ur växten )som finns i droppform.  CBDolja.   Hormonet är en balansgivare i nervsystemet och  det hjälper mig mot min hyperparathyreoidism.   I USA används det som medicin mot MS, Parkinson, Alzheimer, epilepsi och andra systemsjukdomar. Det visade sig hjälpa mot epilepsi  redan i slutet av 40-talet när man började forska på det,  men det har varit trögt med forskningen eftersom det utvinns ur cannabis.  Cannabis innehåller många olika substanser förutom THC som ger ruset och det har använts under tusentals år som medicin mot smärta,  epilepsi, mm.

De Lapsus Resurgam

[Ruffsetuss]
2015-10-09 11:54
#4

www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/…/nyabehandlingsstrategierokararb… Nyheter & fakta … 2015-06-01 Pressmeddelande från Umeå universitet. De flesta som har den neurologiska sjukdomen multipel skleros, MS, kan arbeta och studera, förutsatt att de får tidig och effektiv läkemedelsbehandling, samt möjlighet till …

Ulla
2015-10-09 15:11
#5

#3

Mycket intressant. Nu är det många år sedan min farbror dog av sin sjukdom så han hann aldrig få någon av de nya läkemedlen.

#4

Länken går tyvärr till en sida som inte längre gäller.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

penke
2015-10-09 19:42
#6

mer mot symptomen..(?)
angående  "Cannabis" som förenklat går dela upp i två delar
 samma planta men olika delar , els den som blir kletig hasch (>> RUS&psykoser?)
 o  den mildare marijuana, som visserligen ger ett visst rus,
men är den som i usa är den ..medicinska cannabisen
avslappnande och minskar/släpper spasticitet hos bla. CP
(sök länkar på youtube/fb)
 efter en ..halv joint !

det finns bla. i Sverige ett vetenskapligt piller på recept
 med liknade zyntetiska zubstanser i sig,
 vad jag hört, är det inte riktigt samma…

jag har ingen teve i närheten, dock ms

   penke

Annons:
Upp till toppen
Annons: