Annons:
Etikettprovocerande
Läst 2296 ggr
Staffan
2015-10-07 12:50

Sverige som förebild

Statsminister Stefan Löfven vill skicka den svenska samhällsmodellen på export världen över, genom en "global deal". Nu är förslagen om hur idén ska bli verklighet klara.

– Det är en fantastisk vision, men nu måste vi ta steget till en verkstad där man åstadkommer något konkret, säger Loa Brynjulfsdottir, ordförande i arbetsgruppen som tagit fram förslagen.

I artikeln på Aftonbladet.se berätta att gruppen nu har lämnat sina idéer till Löfvens så kallade framtidsråd, bestående av honom själv och sex av regeringens ministrar. Gruppen föreslår att Sverige ska knyta upp likasinnade länder runt om i världen  som förebilder ("champions") med uppgift att få fler att ansluta sig till tankarna.

Champions? Really? Man får intrycket att Löfvén på allvar tror att resten av världen ser Sverige som en förebild och vill kopiera vårt sätt att göra saker och vårt sätt att se på saker och ting. Från mitt perspektiv lutar det mer mot narcisism.

// Staffan

Annons:
[Carpinus]
2015-10-07 13:15
#1

Absolut - kan inte instämma mer! 

(Har redan utvecklat min åsikt om saken på annat hålliFokus, så jag skall inte upprepa mig här.)

Emo
2015-10-07 13:47
#2

Vårt sätt att blunda för det förtryck kvinnor i de invandrartäta förorterna utsätts för, tycker jag inte vi kan sätta upp som ett bra exempel på hur det görs i Sverige.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Bermudas]
2015-10-07 20:12
#3

#0 "Champions? Really? Man får intrycket att Löfvén på allvar tror att resten av världen ser Sverige som en förebild och vill kopiera vårt sätt att göra saker och vårt sätt att se på saker och ting. Från mitt perspektiv lutar det mer mot narcisism." Ja man rodnar. Tänker också på att högmod brukar föregå fall.

Dioramabyggare
2015-10-08 18:23
#4

"Exportera den svenska modellen"… hmm… vad, till vilka länder, på vilket sätt, i vilken omfattning, och av vilken anledning… det vore intressant att få veta…

🤔

Oskar
2015-10-15 14:12
#5

Nja…Sverige kanske inte är så bra som vi tror…men om man tänker efter…vilka andra länder har en bättre samhällsmodell? Då menar jag inte enskilda politiker…för dom vi har i Sverige just nu kanske inte direkt håller toppklass…men om man tar hela vårt samhällskoncept så är det ju inte helt lätt att rabbla upp så många länder som är bättre. Visst kan man säga dom andra nordiska länderna kanske…kanske Tyskland…men sen?

Oskar

Tride
2015-10-15 18:39
#6

Att se Sverige som en förebild? Farligt, inte minst för oss själva. Så "somliga" tror att vi skulle ha allt att lära ut - ingenting att lära? Genant!

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Tride
2015-10-15 18:46
#7

Drömmer vissa svenska politiker om att bli världshärskare? Under förra århundradet med sosse-regering fanns framträdande politiker- tex Alva och Gunnar Myrdal - som förespråkade sterilisering av "oönskade individer", psykiskt sjuka och handikappade, för att förhindra dem att fortplanta sig. Då bildades också "Rasbiologiska institutet," som fick en stark koppling till nazismen. Läs gärna historikern Maja Hagermans senaste bok. Den kom i år.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2015-10-15 20:54
#8

Just snygga förebilder att skicka på export. Aftonbladets utläggningar imponerar inte på mig. 😟 Kan också berätta att folk i USA, stort land i väster, inte är speciellt imponerade av "svenska modellen." Den är alltför lik kommunismen, enligt många amerikaners sätt att se. Beträffande Indien, som jag vistats i en hel del, söker de nog inte i allmänhet att gå enligt någon annans modell. Där söker man egna modeller.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tride
2015-10-15 23:08
#9

Sen tycket jag att det är fasen så obehagligt att vi, medborgare i detta märkvärdiga föreångsland inte tillfrågas, utan att ett gäng, låt vara folkvalda, sitter o knåpar ihop modellen högt över våra huvuden. Demokrati? 🤔

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Magi-cat
2015-10-16 07:42
#10

#8 Enligt "amerikaners sätt att se" kan vad som helst vara kommunistiskt, t.o.m. påven.😃

Dina farhågor för svenska politikers planer på "världsherravälde" verkar kraftigt överdrivna.

Det är lätt att bli hemmablind och trots allt har vi det ganska bra. Något att lära ut har vi säkert också, liksom vi har mycket att lära av andra. Det behöver inte stå i motsättning till varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tride
2015-10-16 18:08
#11

Visst har vi mycket att lära och mycket att lära ut. Det som är oroväckande i just det  här sammanhanget är att det kommit upp på regeringspartiets agenda

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

vallhund
2015-10-17 19:40
#12

Den Svenska modellen är ett internationellt vedertaget begrepp o inget som Löven myntat, som en del verkar tro. Målen som ställs upp i ABs artikel konvergerar med tidigare tråd här:
http://aktuellt.ifokus.se/discussions/562200f78e0e74527d000366-miljardarer-ger-sina-formogenheter-till-valgorenhet

Samt hur vi får pengarna vi skänker att arbeta o generera mera pengar. Var oxå en tråd om det på iFokus. De flesta givare verkade vilja ge pengar i handen till nödlidande o inte till långsiktiga sattsningar o projekt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Bermudas]
2015-10-18 11:44
#13

Lider sverige av "patologisk global altruism”? (PGA) Ett slags sjukligt självskadebeteende och beter sig som en dysfunktionell familj? Gunnar Sandelin, född 1951, är socionom och journalist. Han har tidigare varit socialarbetare och reporter vid Sveriges Television. Under många år var han därefter presschef på barnrättsorganisationen Bris (Barnens rätt i samhället). Numera frilansjournalist. Så här skriver han: "Sverige är nu definitivt inne i en aggressiv fas av självskadebeteende, som riskerar att leda till ett nationellt självmord eller någon form av självstympning, om förloppet inte hejdas. Likt de tonårsflickor som inte kunde låta bli att skära sig själv i armarna när jag jobbade på Bris, fortsätter landet att sarga sig självt i ett stigande tempo. Vi lever i något som kan liknas vid en dysfunktionell familj, där vi alla uppmanas att hålla ihop och reda ut situationen, trots att far super och slår oss och mor inte förmår att skydda sina barn. Förnekelsen inom kretsen är så stark att familjen istället, med hjälp av droger, flyr in i ett patologiskt lyckorus och tror att de är världens bästa familj och att alla omkring dem ser på dem med avund och beundran." Hela krönikan kan ni läsa här: https://morklaggning.wordpress.com/2015/10/16/moder-svea-och-pga-patologisk-global-altruism/

Annons:
Magi-cat
2015-10-18 13:19
#14

Jamen herregud…om man så säger…🤪 Vilken nojagoja!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-18 13:22
#15

Lite om Sandelin:

http://sv.metapedia.org/w/Gunnar_Sandelin

Se gärna i referenserna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-10-18 13:25
#16

Inte visste jag att SVT anställde socionomer förutom till personalhälsovården. Varför kunde tånrsflickorna inte låta bli att skära sig själva när just han jobbade på BRIS?

Efter genomläsning av den länkade texten är det uppenbart att författaren har mer än en skruv lös förutom megalomana tendenser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2015-10-18 14:46
#17

#16 Han tar då i så han storknar i alla fall.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2015-10-18 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

"Genom de förändringar som tog sin början i oredan efter Olof Palmes död har Sverige förvandlats till en obetydlig, råvaruproducerande lydstat i Europas utkant, utan fungerande eget försvar och utan egen utrikespolitik, med en levnadsstandard lägre än Italiens, sämre sociala förmåner för dem som verkligen behöver sådana än i övriga Norden, med långsam tillväxt och låg produktivitet, präglad av samma ökande klyftor, politiska vilsenhet och misstro mot överheten som i jämförbara randstater i Syd- och Östeuropa. Ingenting gör i dag Sverige unikt."

"Bara den mycket naive kan tro annat än att sjukexplosionen är en följd av missbruk av systemet. Orsakerna finns dock i sammanbrottet för välfärdsmodellen i övrigt. Under välfärdsstatens glansdagar existerade knappast problemet."

[Bermudas]
2015-10-18 20:57
#19

RIP Göran Hägg Mer ur krönikan "När den hypade självbilden rasar, som stockholmsbörsen har gjort under det senaste halvåret, så försvinner lyckohormonerna fortare än patienten hinner säga ”permanent uppehållstillstånd”. Eftersom doseringen av drogen hela tiden har ökats så kommer den påföljande ruelsen att bli proportionerlig. Då hotar den verklighet som lurar bakom hörnet att slå till med full depressiv kraft. Och insikten kommer krypande med snigelpost: Hjälp, vad har jag gjort? Förstört vårt land, kanske? Ett förslag skulle kunna vara att söka vård hos vårt grannland i öster, som i och för sig ligger i vodkabältet, men som har hanterat denna drogrelaterade åkomma på ett motsatt sätt. Häromdagen meddelade finska Migrationsverket att de sänker prognosen för 2015 till 30 000 asylsökande genom en striktare asylpolitik, med kontroll av såväl yttre som inre gränser. Eftersom PGA är en sjukdom som försätter patienten i ett gränslöst tillstånd utan sjukdomsinsikt så har vårt land dessvärre avvecklat båda dessa förmågor. Samma dag meddelade nämligen det svenska Migrationsverkets GD Anders Danielsson att den svenska prognosen lyder på 190 000 asylsökande för samma period. Med nuvarande mottagningstakt på cirka 2 000 asylinvandrare per dag tar Sverige alltså på cirka två veckor emot vad Finland gör på ett helt år."

[Bermudas]
2015-10-18 21:22
#20

Föredömeslandet Sverige tar alltså in på två veckor lika mycket som Finland tar in på ett år! Kan bli lite mycket av föredöme och "Champions".

Annons:
Oskar
2015-10-20 12:50
#21

Bermudas: Det är inte svårt att förstå att du är kritisk till Sveriges invandringspolitik. Mycket hänvisande till artiklar hit och dit. Men kanske du borde fokusera på att bli konstruktiv och komma med förslag på hur man ska förbättra situationen? Och då menar jag inte bara på ett ytligt plan…inte bara säga att stäng gränserna och öka biståndet. Då gör man det för lätt för sig.

Hur ska de som vill fly Syrien agera? Hur skulle du agera? Har grannländerna ett större ansvar än andra länder att hjälpa och i så fall varför? Ska man använda våld för att förhindra att flyktingar flyttar på sig från ett land till ett annat? Hur länge ska flyktingarna bo i de enorma flyktingläger som finns i grannländerna? Hur ska landet återuppbyggas? Hur ska man få stopp på kriget?

Oskar

Upp till toppen
Annons: