Annons:
Etikettnyheter
Läst 1444 ggr
Staffan
2015-10-02 08:36

Skolskjutningen i USA

Igår kväll svensk tid inträffade en ny skolskjutning i Oregon i USA. 13 personer dog och ett tjugotal skadades.

Tror du att myndigheterna där kommer införa ett vapenförbud under Obamas tid, eller tror du att opinionen emot detta är för stark?

Annons:
Niklas
2015-10-02 09:21
#1

Jag tror att de måste se kopplingen mellan tillgången på vapen och vapenrelaterat våld innan de kan göra någonting åt det över huvud taget. Därför är jag övertygad om att det inte blir något vapenförbud.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-10-02 09:32
#2

Kan man verkligen inte se kopplingen?

Är det inte snarare en kulturfråga? Jag menar det står ju som deras 2:nd amendment sedan sent 1700-tal att man ska ha rätt att äga och bära vapen…

Niklas
2015-10-02 09:36
#3

Menar du att viljan att få bära vapen är större än viljan att minska våldet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-10-02 09:52
#4

Nej,  det menar jag inte.

Niklas
2015-10-02 09:59
#5

Utan …?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-10-02 10:15
#6

Att den organiserade lobbyn från NRA och andra vinner.

Annons:
Niklas
2015-10-02 10:58
#7

Okej, men varför i så fall? Finns det någon annan anledning än att man värdesätter att bära vapen mer än det ständiga vapenvåldet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Ruffsetuss]
2015-10-02 11:02
#8

Tyvärr är vapenlobbyn stark i USA vet inte hur / vad som skulle få dom att ändra lagen 😳

Niklas
2015-10-02 11:57
#9

Omkring 11.000 personer dödas varje år av handeldvapen i USA. Hur många amerikaner tror ni har dött av terrorism de senaste tio åren i USA? Noll.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2015-10-02 11:57
Erik
2015-10-02 15:18
#11

#9 - Hur vet vi det? För mig förefaller det svårt att tydligt skilja på "terrorism" och "skjutningar" med någon precision. Speciellt när man betraktar hur alla nyheter kan vinklas för att underlätta olika slutsatser (och hur svårt det är att få "riktig" information).

Titta på den här, t.ex: http://gotnews.com/breaking-confirmed-chris-harper-mercer-is-26-year-old-muslim-killer-uccshooting/

… om det skulle vara ISIS-inspirerat, är det då "terrorism", eller en vanlig "skjutning"?

Niklas
2015-10-02 17:08
#12

#11: Jag går bara efter siffrorna från utrikesdepartementet och justitiedepartementet i USA.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vallhund
2015-10-03 16:22
#13

Jeb Bush om skolskjutningen: ”Sådant som händer”

2015-10-03 06:06 #0 av: vallhund

"Den republikanske presidentkandidaten Jeb Bush utlöste en kritikstorm när han kommenterade förnyade krav på vapenlagar efter skolskjutningen i Oregon."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/jeb-bush-om-skolskjutningen-sadant-som-hander/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Niklas
2015-10-04 09:39
#14

Och han har rätt. Med såna vapenlagar är jag inte förvånad över att sånt händer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-10-06 12:12
#15

#7 Niklas

> Okej, men varför i så fall? Finns det någon annan  > anledning än att man värdesätter att bära vapen mer  > än det ständiga vapenvåldet?

Om du stoppar 100 amerikaner på gatan och frågar vad de om deras vilja att få bära vapen är större än deras vilja att minska våldet blir svaret naturligtvis ett rungande nej. Jag hör själv till dom som är övertygade om att antalet mord kommer sjunka om folk inte får bära vapen.

Dock är det några saker man ska komma ihåg:

- Vapenlobbyn i USA stark och välorganiserad och utövar mycket påtryckningar på det politiska etablissemanget i USA. Många tjänar dessutom mycket pengar på vapenindustrin.

- Rätten att bära vapen innebär, vare sig du vill det eller ej, en möjlighet för människor att skydda sig mot kriminella (som kommer att bära vapen även om det införs ett vapenförbud).

- Ett förbud mot att bära vapen innebär en förändring. Du är väl medveten om att det alltid finns ett instinktivt motstånd emot förändring.

- Vidare finns det USA en större skeptisism mot myndigheter än i Sverige. Jag tror att folket där slår vakt om sina grundlagdsskyddade rättigheter. 

// Staffan

Niklas
2015-10-06 12:25
#16

Ja, och då har de gjort sitt val. Därför ser det ut som det gör.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2015-10-06 12:43
#17

Sure vi lägger ner det.

Upp till toppen
Annons: